Dagen i dag startet med, du gjettet det, frokost! Restauranten har drikkeyoghurter på flaske, noe som passer seg utmerket som bowlingkjegler. På bordet sto det allerede frukt, blant annet appelsin. Og dermed hadde vi vårt eget bowlingspill midt på bordet under frokosten. I løpet av spillene ble det både noen spares, splits og strikes. Etter frokosten var det noen som fikk klassisk massasje. Dette gjorde godt for slitne kropper som har vandret rundt i Tallinn i et par dager. Resten av gruppen brukte tiden sin på de vanlige dydene bading, trening, DS-spilling og OL-titting.

Klokka 11:45 var det oppmøte på Raekoja Plats hvor vi skulle gå sammen til «Tallinn Legends». Dette er et «interaktivt museum» som er laget på en helt spesiell måte. Gruppevis blir man ledet gjennom museet av skuespillere, og hvert rom har forskjellige 3D-effekter, ting som rører på seg og kunstneriske innslag fra skuespillerne. Det var særlig ett rom som skilte seg ut, her fikk vi fremført sang som ble sunget enten falskt og/eller surt, og det var vanskelig for enkelte å ikke holde latteren inni seg. Dette gav uansett en morsom og fin opplevelse av museet.

Etter at alle hadde overlevd museet ble det tid for lang fritid, der noen valgte å bruke tid på shopping, bading, kortspilling og trening. På vei til et kjøpesenter investerte noen i et reisekort for å ta buss, og på bussen ble det lagt merke til en likhet mellom nordmenn og estere: ingen setter seg ved siden av ukjente på bussen. Selv når annethvert sete var opptatt og folk kom ombord på bussen, valgte de heller å stå enn å sitte ved en ukjent.

Det neste på programmet var middag på en middelalderinspirert restaurant med navnet «Olde Hansa». Da vi kom inn på spisestedet ble vi møtt med fløyte- og trommespilling. Deretter ble vi geleidet opp i tredje etasje der vi satt oss ned på noen trebenker ved langbordet. Vi måtte velge ut en «mester» bland oss, som måtte sjekke at maten var god og ikke var forgiftet. Så fikk vi servert 12-13 forretter som varierte fra «Rye Bread with Lard» og «Freshly-caught Salmon from the Fisher Folk of Andalusi» til «Earl´s Pickled Cucumbers Livonian-Style».

I ekte middelalderstil valgte vi å spise både forrett og hovedrett med hendene. Hovedretten besto av kjøttstykker av villsvin, bjørn og elg. Etter en nydelig hovedrett var vi spente på hva vi skulle få servert til dessert. Den hadde det spenstige navnet «Rose Pudding Dessert A Savoury and Velvety Delight of the Nobility». Denne hadde en blandet mottakelse hos oss der noen syns dens hadde god konsistens, smak og temperatur mens andre ikke syns den var like god. #denfølelsennårdessertensmakerWCrens #SmakenAvLavendelsåpe. Do-opplevelsen var noe utenom det vanlige, fordi dette rommet også hadde sitt preg av middelalder. Selve doen lignet en utedo, men hadde akkurat lik funksjon som en ordinær og vanlig do. Vasken var veldig tungvint, grunnet at man måtte manuelt helle vann ut av en krukke for å vaske hender. Men når man skulle vaske hender i vannet så stoppet krukken å renne fordi den gikk tilbake til utgangsposisjonen. Veldig irriterende og unødvendig løsning på noe som egentlig bare er så enkelt som en vask.

Tilbake på hotellet skulle vi endelig få vite hvem som hadde vunnet mandagens «Amazing Race». Det var gruppe 1 med Per Alexander, Einar, Nathalie og Sondre Øy som gikk av med seieren og fikk en liten suvenir i premie. De klarte å få 125 av 125 poeng.

Uken og reisens siste kveldsandakt ble som vanlig avholdt på rom 3029, og vi fikk en fin avslutning på kvelden sammen. Det ble også mulighet for en siste runde med kort i fellesområdene i resepsjonen, men de fleste var nok ganske kjapt på plass i sengene. I morgen bærer det hjemover mot Norge igjen, og vi legger snart bak oss en flott uke her i Tallinn. Vi syntes uken har gått alt for fort, men nå skal vi nyte siste rest av denne tiden her i Tallinn og gleder oss jo litt til å komme hjem også.

Les Tallinn dag 3 her
Les Tallinn dag 5 her

Skrevet av: Simen Udnes, Silje Funderud, Kristine Ramstad, Henning Haaland og Per Kristian Gården.